1402-10-06 00:05
422
0
88110
معراجی‌ها؛

سردار شهید کیانی، شاگرد بنایی که تک تیرانداز مناطق عملیاتی شد

شهید کیانی پس از عملیات نصر ۴ در منطقه ماووت عراق در حالی که سر به سجاده داشت بر اثر اصابت ترکش راکت هواپیمای عراقی به شهادت رسید.

ب به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما و به نقل از رادکانا؛ سردار رشید سپاه اسلام شهید تقی کیانی فرزند زوج کشاورزی بنام لطف‌اله و رحیمه بود که در نخستین روز نوروز سال ۱۳۳۵ در روستای ولاغوز کردکوی متولد شد، در دوران دفاع مقدس به‌عنوان فرمانده گردان ویژه شهدای لشکر ۲۵ کربلا مشغول خدمت شد.
  کودکی شهید کیانی
 شهید تقی کیانی به‌عنوان سومین فرزند خانواده زندگی سخت و دشواری در خانواده کشاورز پیشه آغاز کرد و چه‌بسا به همین دلیل مردی خودساخته شد که در نهایت برای مردم استان گلستان و میهن خود افتخارآفرین شد.
 
  تقی از همان دوران کودکی دوشادوش دیگر اعضای خانواده به‌سختی کار می‌کرد طور یکه برای تأمین معاش خانواده از نعمت تحصیل نیز باز ماند.
 
  رحیمه معلم؛ مادر شهید کیانی درباره کودکی تقی می‌گوید: بیشتر اوقات در عالم خودش بود و تحرک زیادی نداشت، کودکی آرام بود و بیشتر به خواهر بزرگ ترش علاقه داشت.
 
  به‌رغم همه سختی‌های زندگی، تقی تصمیم گرفت در سن ۱۱ سالگی در کلاس‌های پیکار با بی‌سوادی شرکت کند و مدرک پایان تحصیلات ابتدایی اخذ کند؛ اما مشکلات مالی و نیز فوت پدر اجازه تحصیل بیشتر را به تقی نداد و وی مجبور شد در کارخانه پنبه‌پاک‌کنی به مدت پنج سال کارگری نماید.
 
  تقی که به انجام فرایض دینی علاقه خاصی داشت و همواره در کارخانه پنبه نماز اول وقت او ترک نمی‌شد و در مراسم‌های مذهبی حضوری فعال داشت، به دلیل فصلی بودن کار در کارخانه، مجبور به تغییر شغل شد و به سراغ بنایی رفت.
 
  شاگرد بنا بودن برای نوجوان ۱۵ ساله‌ای چون تقی سخت بود بااین‌حال او در فصل زمستان هم برای تأمین مخارج زندگی به صید ماهی از رودخانه و دریا می‌پرداخت و بعضاً برای جمع‌آوری هیزم به جنگل می‌رفت و به‌سختی و مرارت فراوان هیزم جمع‌آوری می‌کرد.
 
  تقی در سن ۱۸ سالگی به سال ۱۳۵۴ عازم خدمت نظام‌وظیفه شد، دوره آموزشی را در بیرجند و خدمت سربازی را در خرم‌آباد سپری کرد، ضمن اینکه در دوران خدمت توسط ارتش وقت، یکبار نیز برای مبارزه با چریک‌های شورشی ظفار به کشور عمان اعزام شد و در نهایت خدمت نظام‌وظیفه را پس از دو سال به پایان برد.
 
  تقی پس از پایان دوره سربازی به شهرستان رشت نزد دایی خود که معمار بود مشغول کار و پس از چندی در همان جا ازدواج کرد.
 
  او با شروع انقلاب همگام با دیگر مردم به فعالیت‌های مبارزاتی مبادرت که در نخستین اقدام ضد رژیم با بسیج عده‌ای از جوانان روستا در انتقام خون یکی از جوانان منطقه به نام حمزه طیبی مأموران ژاندارمری درگیر شد.
 
  در این مقطع از زندگی تقی که صاحب نخستین فرزند بنام مریم شده بود بیشتر وقت خود را در خدمت به انقلاب می‌گذراند ضمن اینکه از طریق صیادی و بنایی مخارج خانواده را تأمین می‌کرد.
 
  با شروع جنگ تحمیلی تقی به‌عنوان سرباز منقضی‌خدمت سال ۱۳۵۶ برای گذراندن دوران احتیاط به جبهه فراخوانده شد، بعد از پایان دوره و بازگشت به زادگاهش در سال ۶۰ در مقابله با منافقین شرکت فعال داشت.
 
  تقی در عین مبارزات در ۱۲ آبان ۶۰ و از طریق بسیج به جبهه اعزام شد و به‌عنوان تک‌تیرانداز در منطقه عملیاتی حاضر بود.
 
  شهید کیانی، پس از عضویت رسمی در سپاه پاسداران کردکوی در واحد عملیات به‌عنوان نیروی عملیاتی مشغول خدمت شد و بیشتر وقت خود را در سپاه گذرانده و کمتر به منزل می‌رفت، با پاسداران خیلی صمیمی بود و علاقه خاصی به بسیج داشت ضمن اینکه در همین روزها یعنی سال ۶۰ ‘احمد’ دومین فرزند شهید کیانی به دنیا آمد.
 
  شهید کیانی برای نخستین‌بار به‌عنوان جانشین فرمانده گروهان حضرت ابوالفضل (ع) گردان امام محمدباقر (ع) لشکر ۲۵ کربلا و سپس به فرماندهی این گروهان منصوب شد و در سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس شرکت کرد.
 
  شهید کیانی در سال بعد و به مدت دو سال متناوب به‌عنوان فرمانده گردان صاحب‌الزمان لشکر ۲۵ کربلا در جبهه‌ها حضور داشت و طی این مدت ‘امیر’ فرزند سوم و سپس ‘سیف اله’ چهارمین فرزند وی به دنیا آمدند.
 
  شهید کیانی در اواخر سال ۶۴ به کردکوی بازگشت و به مدت ۱۳ ماه در واحد بسیج روستای ولاغوز انجام‌وظیفه کرد و در این مدت در حل مشکلات دیگران کوتاهی نمی‌کرد و بسیاری از مردم و جوانان برای رفع گرفتاری‌های خود به منزل او می‌آمدند و مشکلات خود را با او در میان می‌گذاشتند.
 
  نخستین مجروحیت شهید کیانی در انفجار بمب
 
  در سال ۱۳۶۵ بمبی در یکی از دبیرستان‌های شهر کردکوی کشف شد، تقی به همراه علی زمانی برای خنثی‌سازی بمب به محل اعزام شدند، بمب پس از خارج‌شدن از مدرسه و انتقال به خودرو، داخل ماشین منفجر و در نتیجه انفجار مچ دست راست تقی قطع، بازوی چپش شکست و جراحات شدیدی نیز به شکمش وارد شد ضمن اینکه همکارش هم به‌شدت زخمی شد.
 
  اگرچه سردار کیانی براثر این حادثه از سوی کمیسیون پزشکی واحد ۴۵ درصد جانبازی و ازکارافتادگی تشخیص داده شد؛ اما باز هم در ۲۶ اسفند ۱۳۶۵ به جبهه رفت و مسئولیت گردان ویژه شهدای لشکر ویژه ۲۵ کربلا را عهده‌دار شد.
 
  وی در عملیات نصر ۴ در منطقه ماووت عراق به‌عنوان فرمانده گردان ویژه شهدای لشکر ۲۵ کربلا شرکت و با رشادت‌هایی که او و هم‌رزمانش از خود نشان دادند، خسارات سنگینی به دشمن وارد شد.
 
  شهید کیانی پس از این مأموریت که در ماه مبارک رمضان انجام شد، درحالی‌که در سجده نماز ظهر و عصر بود بر اثر اصابت ترکش راکت هواپیمای عراقی بر پیشانی مجروح شد و در چهار تیر ۱۳۶۶ در بیمارستان به شهادت رسید.
 
  پیکر پاک سردار شهید تقی کیانی با حضور پرشور مردم کردکوی تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد و چند ماه بعد از شهادت این سردار رشید اسلام، دختر دوم او بنام زهرا به دنیا آمد.
 
  وصیت‌نامه سردار شهید کیانی و توصیه به حضور پرشور در جبهه‌ها
 
  شهید تقی کیانی در بخشی از وصیت‌نامه خود با اشاره به‌قرار گرفتن تمام کفر در برابر اسلام، از گروه‌های مختلف مردم می‌خواهد به ندای امام پاسخ دهند و با حضور در جبهه‌ها از اسلام دفاع کنند.
 
  شهید تقی کیانی می‌گوید: «ای مردم مسلمان، امروز همه ما مدیون و مسئولان خون شهدا هستیم و باید فردای قیامت در دادگاه عدل الهی در مقابل آنان و نیز در مقابل رسول خدا (ص)؛ پیغمبران الهی و فاطمه (س) و حسین (ع) روسفید باشیم.
 
  پس ای مردم، غافل نباشید به‌سوی فلاح و رستگاری بشتابید و مسائل جنگ را در رأس امورتان قرار دهید و همواره جبهه و یگان‌های رزم را پر کنید و راه شهیدان را ادامه داده و با به دست‌گرفتن اسلحه خونین برادرانتان به دشمنان بگویید که ما تاآخرین‌نفس و قطره خونی که در رگ‌هایمان جریان دارد از دین و قرآن دفاع می‌کنیم و دست از رهبری و ولایت بر نمی‌داریم.
 
  عمل به فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، شرکت در نمازجمعه، حرکت در خط رهبری و ولایت‌فقیه، حفاظت از دستاوردهای انقلاب، دستگیری از مستمندان و هم‌نشینی با آنان، خوش‌اخلاقی با مردم، حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه و اختلاف و ترویج روحیه شهادت به فرزندان، تربیت اسلامی آنان و تلاش برای کسب علم و دانش از مهم‌ترین توصیه‌های این شهید والامقام به آحاد مختلف مردم و خانواده‌اش است.
 
  از شهید کیانی ۵ فرزند به‌یادگارمانده است.
 
 
 
  انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.